5G میانبر رسیدن به ایران هوشمند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تا همین چند وقت گذشته صحبت از ایران هوشمند و بهره مندی از تکنولوژی های نوین در کشور شاید در دسته آرزوهای دست نیافتنی قرار می گرفت ،اما با اقدامات اساسی و کوشش نخبگان حوزه فناوری اطلاعات این موضوع در راستا تحقق قرار گرفته است.

5G میانبر رسیدن به ایران هوشمند

از ابتدای تاریخ بشر زمان همیشه در گذر بوده و هیچ شخص و قومی نتوانسته است در مقابل این موضوع مقاومت کند. فناوری های نوین هم از این قاعده خارج نبوده و با سرعتی بسیار بیشتر از تمامی دستاوردهای بشر به سمت توسعه پیش می رود، جامعه ای پیروز خواهد بود که با تطبیق خود و همراهی با قطار توسعه از منافع این فناوری ها خود را منتفع کند. مدتی است که از راه اندازی 5G در کشور صحبت شده است، نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)، یا دقیق تر، نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی، هم اکنون جدیدترین نسل سیستم های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم (4G) فعلی ارائه شده است. 5G فقط افزایش کانال ارتباطی، افزایش سرعت اینترنت و افزایش پهنای باند نیست بلکه یک تکنولوژی جدید با کاربردهای تأثیر گذار بر ابعاد مختلف زندگی روزمره است. فناوری نسل پنجم اینترنت به معنی این است که افراد حالا می توانند گجت ها و دستگاه های بیشتری را همیشه به اینترنت متصل نگه دارند. یک خانه هوشمند و یک اتومبیل خودران از مواردی هستند که با استفاده از فناوری 5G می توانند به طور مدام به اینترنت وصل باشند.

5G فراهم نماینده زیست بومی است که در آن آموزش، مدیریت شهری در تمامی ابعاد آن، مدیریت منابع، منازل هوشمند، فرآیند درمان از ویزیت تا جراحی از راه دور، پخش تصاویر با کیفیت 4k، بازی با کیفیت بالا و تأخیرکم، تحقق شهر هوشمند و موارد دیگر با استفاده از این تکنولوژی به سمت تکامل با سرعت بیشتر خواهد رفت.

از دیگر مزایای 5G می توان به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره نمود. واقعیت افزوده این امکان را به کاربران می دهد تا به اطلاعات بسیاری دست یابند؛ برای مثال، به سادگی جهت خود را تشخیص دهند؛ برچسب های قیمت روی محصولات و بارکد ها را شناسایی نمایند و... از سوی دیگر، واقعیت مجازی، منظره ای کاملاً مصنوعی را به ارمغان خواهد آورد. ورود دانشگاه های کشور همچون شریف و تهران در قالب تفاهمنامه های همکاری با اپراتورهای همراه و بخش های پژوهشی وزارت ارتباطات یاری خواهد نمود تا با بهره گیری از منابع لازم و استفاده از دانش جوانان نخبه ایرانی پیاده سازی 5G در کشور با سرعت ادامه پیدا کند. زمانی که از فناوری های نوین صحبت می گردد یکی از اجزای بسیار مهم آن اقتصاد دیجیتال و نقش آن در اقتصاد کشور خواهد بود. پیش بینی می گردد با بهره مندی از کاربست های 5G، این حوزه سرعت رشد بیشتری به خود گرفته و بتواند در حوزه اقتصاد کلان تأثیر بیشتری داشته باشد. مواردی که ضروری است بسرعت در کشور رخ بدهد تا استقرار زیست بوم نوآورانه با کیفیت بهتر و تسریع بیشتر انجام گردد:

مطلع سازی و همراهی همه ارکان کشور در زمینه 5G و بهره مندی از کاربردهایش

قوانین موجود با شرایط زندگی سنتی تطابق داشته و مناسب رخدادهای روز نیست لذا به روزرسانی قوانین موجود همچون قوانین بیمه، مالیات، دعاوی حقوقی، مالکیت معنوی و نظام بانکی در راستای همگرایی با تکنولوژی های جدید باید در اولویت قانونگذاران قرار گیرد.

تبیین درست موضوع برای فعالان بخش خصوصی و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری در این حوزه؛ بنابراین دولت در این زمینه باید با رفتاری تسهیلگرانه نسبت به احصای احتیاج ها و موانع موجود در جهت بخش خصوصی اقدام نموده و با برطرف مسائل سعی در افزایش مشارکت این گروه در جهت توسعه کاربردهای 5G در جامعه داشته باشد.

بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در جهت فراوری قطعات در کشور همچون مودم هایی که با همین شیوه فراوری شد.

در آخر باید گفت که این فناوری در کنار سرعت بخشیدن به زندگی روزمره انسان، آن را بیشتر به سمت فناوری می کشاند و اینترنت اشیا موج جدیدی از توسعه را به خود خواهد دید. این فناوری و کاربست های آن براحتی می تواند در تمامی عرصه های زندگی جای خود را باز نموده و بسیاری از مسائل را برطرف کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41396

به "5G میانبر رسیدن به ایران هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5G میانبر رسیدن به ایران هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید