گردشگری در ایران می تواند اشتغالزا باشد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در نشست مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران درباره این که آیا گردشگری در ایران می تواند اشتغالزا باشد بحث شد.

گردشگری در ایران می تواند اشتغالزا باشد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران، بیست ونهمین نشست علمی ـ تخصصی با موضوع گردشگری و اشتغال؛ آینده ای برای همه از سوی مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با حضور شهرود امیرانتخابی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ـ، حرمت الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ و محمدرضا اکبری ـ استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری ـ به مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار گردید که به آنالیز وضعیت اشتغال در گردشگری ایران اختصاص داشت.

اگر گردشگری اشتغالزا است چرا آمار بیکاری در گیلان بالاست؟

شهرود امیرانتخابی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ـ با طرح این سوال که آیا گردشگری در کشور می تواند اشتغال زایی کند؟ گفت: با توجه به تعریف شغل باید گفت که شرایط و ضریب اشتغال در حوزه گردشگری سطح کشور چیست؟ برای نمونه راهنمای گردشگری که باید به عنوان یک شغل مطرح گردد، در استان های شلوغی مثل گیلان این حرفه متأسفانه شغل محسوب نمی گردد و در حال حاضر این استان با دارا بودن ظرفیت های بسیار بالای طبیعی و تاریخی جزء چهار استان اول کشور در میزان بیکاری است.

او افزود: آمارها می گوید با 50 میلیون تومان می توان یک شغل در استان ها ایجاد کرد، درحالی که در واقعیت با 500 میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد. اکنون در استان گیلان آن چیزی که معین است با هر 250 میلیون تومان می گردد یک شغل ثابت ایجاد کرد.

امیرانتخابی ادامه داد: در تعطیلات نوروز 10 میلیون گردشگر به این استان سفر کردند. درحالی که این آمار بیشتر در راستای نشاط اجتماعی تعریف می گردد اما بیشتر مردم برای تغییر آب وهوا به این استان می آیند و حتی در آن اقامت هم ندارند، در نتیجه نباید در محاسبات مربوط به تعداد گردشگران ورودی، روی این اعداد تأکید کرد. با این تفاسیر در استان گیلان با اعداد واقعی گردشگری، نمی توان اشتغال زایی داشت و بیشتر آسیب برای استان است تا شغل ایجاد گردد.

او تاکید نمود: با توجه به ظرفیت بالای گردشگری در استان گیلان هنوز هیچ اتفاق مثبتی صورت نگرفته و اشتغال زایی چشم گیری نداشته است.

او گفت: با وجود 1080 اثر تاریخی ثبت شده در ایران همچنان در این حوزه ضعف وجود دارد و اگر وزارتخانه به داد میراث فرهنگی نرسد، باری سنگین بر دوش دولت خواهد ماند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: اگر نتوانیم برای میراث تاریخی کاربری ای همچون کاروانسراها و حمام های تاریخی و مانند آن تعریف کنیم ـ درحالی که سالانه مقادیر زیادی هزینه صرف مرمت آن ها گردد ـ بدون هیچ سوددهی ای قطعاً متضرر خواهیم شد. بنابراین با واگذاری این ابنیه می توان در این بخش اشتغال زایی و کارآفرینی کرد. برای نمونه افرادی که خانه های تاریخی دارند به دلیل ثبت آن ها در فهرست میراث ملی اقدامی برای رسیدگی به آن ها یا سرمایه گذاری نمی نمایند، در حالی که می توانند از آن ها درآمدازایی داشته باشند.

شغل ایجاد می گردد اما در چه شرایطی؟

حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ نیز گفت: متأسفانه هنوز صنعت مظلوم گردشگری پس از 40 سال، صندلی خود را پیدا ننموده است.

او با انتقاد از عملکرد ساختارهای اجرایی و پشتیبان گردشگری در کشور و با بیان این که دوایر دولتی باید مراکز دولتی خدمات گردشگری را به بخش خصوصی واگذار نمایند، اظهار کرد: رشد اقتصاد در گروه گردشگری است. تا سال گذشته فقط سه پرواز از عمان ایر به ایران داشتیم اما هم اکنون بالغ بر 40 پرواز فقط از کشور عمان به ایران وجود دارد، پس می گردد روی آن برنامه ریزی کرد.

رییس هایت مدیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور افزود: بخش عمده ای از اقتصاد و محصولات ما از کشور چین تأمین می گردد، همین کشور بالغ بر 150 میلیون نفر توریست خروجی دارد ولی متأسفانه ما از این بازار بزرگ استفاده نمی کنیم.

رفیعی با اشاره به اظهارات مقامات گردشگری کشور درباره ایجاد 400هزار شغل در ازای ورود 10 میلیون گردشگر، گفت: بله شغل ایجاد می گردد، اما این در شرایطی محقق خواهد شد که دولت سیاستگذاری آن را به بخش خصوصی واگذار کند، همان گونه که همه کشورهای توسعه یافته در بخش گردشگری در این راستا گام نهاده و توفیق یافته اند.

او هرچند اشاره نمود که دولت به بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف گردشگری نزدیک شده است و ادامه داد: پیشنهاد دادیم دولت باید در سفرهای خارجی خود غیر از عقبه دولتی، عقبه خصوصی برای بستن تفاهم نامه و قراردادها داشته باشد، چون این بخش خصوصی است که می تواند تسهیل گر و یاری حال باشد.

رفیعی با انتقاد از عملکرد دولتمردان در حوزه تبلیغات گردشگری گفت: دولتمردان در حوزه تبلیغات گردشگری بسیار ضعیف عمل نموده اند. کدام استاندار تاکنون درمورد جاذبه های گردشگری درآمدزای استانش تبلیغات گسترده هوشمند، مناسب و همه جانبه نموده و برنامه ریزی برای جذب توریست داشته است؟ تبلیغ وظیفه انجمن های صنفی نیست، هر چند انجمن صنفی در این زمینه کارهایی نموده است.

زنگ خطر بوم گردی ها به صدا درآمده

محمدرضا اکبری ـ استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری ـ با اشاره به شعار سال جاری روز جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و اشتغال؛ آینده ای برای همه گفت: متأسفانه هنوز در بحث آموزش در حوزه گردشگری نقص داریم و نتوانسته ایم مزیت های گردشگری را برای اجتماع و اقتصاد تبیین کنیم. متأسفانه دانشجویان و استادان بحث های تامل برانگیزی در این حوزه نداشته اند.

او ادامه داد: متأسفانه به این رشته در دانشگاه ها پژوهشی و عملی پرداخته نمی گردد، برای مثال بوم گردی که درحال حاضر در حال گسترش است و بسیار به آن توجه و تأکید می گردد، کم کم فرهنگ و ساختار روستاها را نابود می نماید، چون بدون مطالعه و برنامه ریزی برای توسعه بوم گردی اقدام می کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: نهادها متأسفانه بعد از 40 سال هنوز نتوانسته اند چالش های خود را با صنعت گردشگری رفع نمایند و بیش از 60 درصد مسائل گردشگری از سوی این نهادهای دولتی است.

او افزود: پس از 40 سال هنوز سند راهبردی توسعه گردشگری نداریم، چطور می توانیم راستا افق 1404 را طی کنیم؟

او تاکید نمود: برای بهبود وضعیت گردشگری باید بسیاری از هزینه های سنگین همچون هزینه عوارض ورودی یا عوارض هتل ها حذف گردد. برای نمونه استان همدان عوارض تمامی هتل هایش را حذف نموده است که غیرمستقیم باعث افزایش جذب گردشگر می گردد و به تناوب آن مالیات استان افزایش می یابد.

این پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: سایر صنایع نشت مالی زیادی دارند، اما گردشگری کمترین نشت را دارد چرا که گردشگری محرک مالی و اجتماعی محسوب می گردد و شتاب دهنده است و در نتیجه وقتی در کنار سایر خدمات قرار می گیرد تأثیرات بسیار مثبت مالی در پی دارد.

اکبری یادآور شد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر داشته های کشور است و از آن جایی که گردشگری مبتنی بر داشته های کشور است، می تواند موتور محرک کشور باشد و در واقع گردشگری عین اقتصاد مقاومتی است که در توسعه فعالیت مالی می تواند مؤثر باشد و کشور را از سایر کشورها و فعالیت ها بی احتیاج کند. استراتژی توسعه گردشگری می تواند یکی از مهم ترین راه های مقابله با تحریم های پیش روی ایران باشد.

یعقوب زاده ـ رییس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران ـ نیز که این نشست را برگزار نموده بود، با اشاره کوتاهی به فعالیت های این مرکز گردشگری گفت: این مرکز دارای 16 سال سابقه فعالیت در حوزه گردشگری و 30 شعبه در دانشگاه های سراسر کشور است که تاکنون اردوهای تخصصی علمی و فناورانه در سراسر کشور برگزار نموده است.

او با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری در سطح دانشگاه ها اعلام کرد: تاکنون 28 نشست توسط مرکز گردشگری و همچنین سایر استان ها و شعب مرکز با هدف ایجاد چالش در این حوزه برگزار گردیده است که مباحث مطرح شده در این نشست ها به صورت خبر در رسانه های خبری و به صورت کتابچه و کتاب سال از مجموعه مقالات مطرح شده در نشست ها منتشر خواهد شد.

یقوب زاده افزود: با توجه به اساسنامه جهاددانشگاهی بنا داریم برنامه هایی را علاوه بر اجرا در دانشگاه ها، در سطح عمومی نیز برگزار کنیم، از جمله برنامه هایی همچون مسابقه عکس ایستاگردی با موضوع جاذبه های گردشگری ایران که اخیرا فراخوان آن به وسیله سایت مرکز اعلام شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14700

به "گردشگری در ایران می تواند اشتغالزا باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری در ایران می تواند اشتغالزا باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید