وزیر خارجه عراق به ترکیه سفر کرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزیر خارجه عراق امروز (سه شنبه) برای ملاقات با مقامات بلندپایه ترکیه به منظور بحث درباره چندین پرونده مهم در روابط دوجانبه، وارد آنکارا شد.

وزیر خارجه عراق به ترکیه سفر کرد

شبکه تلویزیونی الفرات عراق در خبری کوتاه بیان کرد: فواد حسین صبح امروز وارد آنکارا شد تا مقدمات سفر پنجشنبه آینده مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور به ترکیه را فراهم کند.

سفر الکاظمی به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صورت خواهد گرفت.

حسن الجنابی سفیر عراق در ترکیه یکشنبه گذشته گفته بود که سفر الکاظمی و هیات وزاری همراهش افق همکاری دو جانبه را خواهد گشود و پرونده های مهمی در زمینه های اقتصادی، تجاری و امنیتی را با مقامات بلندپایه ترکیه مورد بحث و آنالیز قرار خواهد داد.

وی همچنین بر تمایل عراق و ترکیه برای موفقیت این سفر و پیشرفت در توسعه روابط دوجانبه تاکید نمود.

الجنابی گفت: نخست وزیر عراق در صدر هیاتی بلندپایه روز هفدهم ماه جاری به دعوت اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به این کشور سفر می نماید و پیش از آن، وزیر امور خارجه عراق برای توافق درباره بارزترین پرونده هایی که مورد بحث قرار خواهد گرفت، سفری به آنکارا خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نفوذ تروریستها از مرزها و عملیات نظامی مرتبط با آن، فعال سازی و افزایش مبادلات تجاری که در حال حاضر 15 میلیارد دلار است و نیز مسائل همکاری در زمینه آب، مرزها، صادرات و واردات نفت و اقتصاد و همچنین فعال سازی کمیته های مشترک بین دو کشور بویژه شورای عالی همکاری راهبردی بین عراق و ترکیه و کمیته مشترک اقتصادی عراق به ریاست وزیران نفت و انرژی دو کشور از مهمترین پرونده های مورد بحث خواهد بود.

الجنابی به وجود پرونده حقوقی سختی اشاره نمود که بعضی از اجزای آن درباره اموال بلوکه شده عراق است.

وی همچنین به فرصت های سرمایه گذاری، مبارزه با فعالیت های پولشویی و الزامات همکاری و هماهنگی در این زمینه اشاره نمود.

الجنابی گفت: تعداد زیادی از عراقی ها در ترکیه حضور دارند که بعضی از آنها دارای اقامت قانونی و بعضی دیگر از آن برخوردار نیستند و یک چارچوب قانونی برای رسیدگی به شرایط آنها احتیاج است؛ از جمله افتتاح کنسولگری های عراق در استان هایی در ترکیه که شمار زیادی از عراقی ها در آنجا ساکن هستند.

وی گفت که عراق امیدوار است که توافقنامه قبلی بین دو کشور برای اعطای ویزا در فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی بار دیگر به جریان بیفتند، چرا که این امر در سال 2016 از جانب ترکیه لغو شد و ویزا الکترونیکی جایگزین آن شد و سپس در سال 2020 به ویزا برچسب تبدیل شد که مسائلی را برای گردشگران عراقی ایجاد کرد و طرف عراقی نیز مجبور شد که مقابله به مثل کند و امید می رود که رایزنی های کنسولی، تردد شهروندان بین دو کشور را تسهیل کند.

وی تاکید نمود که به رغم کوتاه بودن سفر، اما برای حل مسائل و پرونده های مطرح بین دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

الجنابی گفت: پرونده های روابط دوجانبه سخت است، اما دو هیات در خصوص آنها با روحیه یافتن راه چاره و تداوم گفت وگو به وسیله کمیته ها و کارشناسان فنی، خواه در زمینه امنیت، ثبات، تروریسم و تعقیب افراد مورد پیگرد قانونی یا پرونده های انرژی، اقتصادی، مرزها، آب و سایر پرونده ها بحث خواهند کرد. ، ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47279

به "وزیر خارجه عراق به ترکیه سفر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه عراق به ترکیه سفر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید