لاک تراشی هنری به وسعت تاریخ چوب است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارشات بدست رسیده، لاک تراشی هنری به وسعت تاریخ چوب است.

لاک تراشی هنری به وسعت تاریخ چوب است

این هنر زیبا و مبتکرانه از صنایع اصیل مردم خطه شمال ایران به خصوص مازندران است. مردمان ساکن در روستاها که در نزدیک جنگل زندگی می کردند برای تهیه ابزار و آلات مورد احتیاج زندگی خود معمولا از چوب جنگل تهیه و با نهایت سلیقه و دستان متبحر خود آثاری را خلق می کردند که با آن می توانستند زندگی نمایند.

هنر لاک تراشی (چوتاشی) یا کچه تراشی به مهارتی بیش از مهارت یک نجار یا چوب تراش معمولی احتیاج دارد. هنر لاک تراش با استفاده از شناخت کافی از چوب و طبیعت، خود از دو هنر دست و فکر خلاق نسبت به داشته های فرهنگی و تاریخی، تلفیقی بی بدیل ایجاد می نماید.

هنر لاک تراشی قدمتی بیش از هشت یا 11 هزار ساله دارد. از گذشته های دور استادکاران با استفاده از ریشه و تنه درختان جنگلی بدون بهره گیری از ابزار کار مدرن و با ابزاری مانند تیشه و مغار، ظروف چوبی مانند پارچ، لاکچه، لاک نان، لاک قند ریزکن، کَچِه، کوچِلِر، آب گردان، کِتِرا و غیره که با نقوش اسطوره ای و الهام گرفته از طبیعت اطراف منقوش می گردد، فراوری می کردند.

در استان مازندران این هنر تا چند سالی رو به فراموشی سپرده شده بود و جز تعدادی محدود کسی دیگر به این هنر زیبا نمی پرداخت و اغلب آنها در پستوی خانه های خود با توجه به شغل آبا و اجدادی، دستان هنرمندانه شان را بر روی چوب حرکت می دادند و هنری زیبا خلق می کردند.

اما رویگردان شدن نسل جوان و بعلاوه پدر و مادرانمان از ظروف پلاستیکی و مضراتی که این مواد برای انسان و محیط زیست دارد، باز هم اقبال را به سمت استفاده بیشتر از چوب که در عین زیبایی، برای انسان و طبیعت ضرری ندارد متمایل نموده است.

بارها در نمایشگاه های متعدد صنایع دستی، مردی لاک تراش را دیدم در غرفه ای مزین به آثار چوبی زیبا مشغول آفرینش کارهای خارق العاده با چوب بوده است، از صندوقچه گرفته تا کترا، چنگال، کچه، آب گردان و لاک نان بود.

مقصود کلوانی را میگویم، همان که سالیان سال است هنر زیبای لاک تراشی را از پدر خود آموخت و طی 20 سال گذشته آن را دنبال نموده و به علاقمندان این رشته هم می آموزد.

وقتی با دستان هنرمند خود مشغول کار و تراش چوب با ابزار مخصوص است گویی از همه جهان می برد و تنها به آفریدن یک اثر هنری دیگر فکر می نماید.

چندی پیش فرصتی دست داد تا گفت و گویی با این استاد هنرمند لاک تراشی از خطه کجور نوشهر داشته باشم.

وی که در حال حاضر به عنوان یکی از هنرمندان بزرگ لاک تراشی در مازندران و بخصوص غرب استان و شهرستان نوشهر مطرح است، خود را از صنعتگران صنایع لاک تراشی نبی دشت روستای نیتل از بخش کجور نوشهر معرفی کرد و گفت: لاک تراشی را از پدرم که لاک تراش ماهری بود در روستای نیتل کجور آموختم و برای اینکه این صنعت زیبا فراموش نگردد به این هنر روی آوردم و در حال حاضر مدت 20 سال است که در این رشته فعالیت دارم.

وی که قدردان حمایتهای اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی نوشهر و سایر مسئولین این شهرستان است اضافه نمود: خوشبختانه توانستم به چند نفر از علاقمندان این رشته لاک تراشی را بیاموزم و آنها خود پیروز به دریافت مجوز این هنر زیبا شدند و کار می نمایند.

وقتی به دستان این هنرمند مازندرانی نگاه می کنیم رد ابزار لاک تراشی بر روی تمام بندهای انگشتان کلوانی جا خوش نموده است. به گفته این لاکتراش، تا به امروز توانسته آثار زیبایی را با ساخت لاک جوله، کلز، لاک دانه پاش، قندچوله، قاشق، صندوقچه، ملاقه، کتراچ به یادگار بگذارد.

این استاد لاک تراشی با بیان اینکه مهمترین احتیاج هنرمندان صنایع دستی شهرستان ایجاد بازارچه دائمی فروش صنایع دستی است، توضیح داد: متاسفانه این منطقه از داشتن بازارچه صنایع دستی برای فروش محصولات بی بهره است و ما هنرمندان این صنعت ناچاریم هر از گاهی در نمایشگاه های مختلف استانی و کشوری شرکت کنیم و محصولات خود را به فروش برسانیم.

کلوانی با اشاره به مکاتبات زیادی که در این زمینه با مسئولان شهرستان اعم از فرماندار، اداره صنایع دستی و شهرداری داشته، تاکید نمود: گرایش مردم به سمت صنایع چوبی لاک تراشی روز به روز در حال افزایش است اما متاسفانه مکان دائمی به عنوان بازارچه در شهرستان نوشهر وجود ندارد.

وی تهیه مواد اولیه را یکی دیگر از مسائل هنرمندان این رشته (کار با چوب) برشمرد و گفت: چوب یکی از مواد اولیه کار ما است که بسیار مهم بوده و باید از چوبی استفاده گردد که دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد مثل چوب درخت افرا که محکم است و معمولا قسمتی از ریشه این درخت که افتاده باشد بسیار ماندگاری دارد اما ساقه دوام چندانی ندارد.

این هنرمند نامی در رشته لاک تراشی بیان نمود: یک درخت افتاده که به دست یک هنرمند لاک تراشی برسد به طبیعت لطمه ای وارد نمی نماید اما به یک اثر هنری زیبا تبدیل می گردد.

کلوانی پیرامون اینکه لاک تراشی هنری به وسعت تاریخ چوب است، اعلام نمود: تا اینجای کار مدیر کل منابع طبیعی، رئیس و کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی نوشهر یاری کردند اما احتیاجمند توجه بیشتر است.

وی با ابراز تاسف از اینکه هنرمندان زیادی در حوزه چرم و چوب به علت حمایت نشدن از کشور مهاجرت نموده ، گفت: اگر این حمایت از سوی مسئولان صورت گیرد هنرمندان و صنعتگران امیدوار به کار خواهند شد، زیرا بزرگترین خواسته یک هنرمند فروش محصولات فراوری شده است.

این هنرمند لاک تراشی یادآور شد: اگر به صنعتگران ما خصوصا در حوزه لاک تراشی که در حال احیاء است کم کاری نگردد پا می گیرد ولی اگر قرار باشد این حمایت به کندی صورت گیرد باز هم رو به فراموشی می رود.

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1402 بروزرسانی: 27 آبان 1402 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 91007

به "لاک تراشی هنری به وسعت تاریخ چوب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاک تراشی هنری به وسعت تاریخ چوب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید