قرص متوهگزال چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، متوهگزال (metohexal) به منظور پیشگیری از حملات قلبی و درمان بعضی از بیماری های قلبی مثل آنژین (درد قفسه سینه) و تپش قلب مورد استفاده قرار می گیرد. از این دارو در مواردی هم برای کنترل کردن فشار خون بالا استفاده می گردد. افسردگی یا گیجی، خواب آلودگی، خستگی، سردرد و بی خوابی بعضی از عوارض مصرف این داروست.

قرص متوهگزال چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - قلب عضو بسیار مهم و حیاتی بدن به تعداد می رود که وظیفه پمپاژ کردن خون به سایر ارگان های بدن را بر عهده دارد. واضح است که اگر چنین عضوی دچار آسیب شده و نتواند کار خود را به درستی انجام دهد در کار سایر اعضا هم اختلال ایجاد می شود. به همین علت است که پزشکان همیشه توصیه می نمایند از کنار بیماری ها و مسائل مربوط به قلب نباید ساده عبور کرد. بیماری های قلبی اگر به موقع تشخیص داده شوند، می توانند در خیلی از موارد به آسانی کنترل شوند. این منوط به اهمیت دادن به علائم مربوط به این بیماری هاست. در حقیقت اگر شخص متوجه شود که دچار درد قفسه سینه شده و یا ضربان قلب نامنظمی دارد باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نموده و درمان را آغاز کند. مسائل قلبی اگر نادیده گرفته شوند، می توانند در پی خود به مسائل جدی تری مثل سکته قلبی منجر شوند. پس تشخیص و درمان به موقع در این زمینه امری لازم است. اگر برای برطرف مسائل قلبی درمان های دارویی احتیاج باشد پزشک با تجویز دارو، دروه درمان را برای بیمار آغاز می کند. قرص متوهگزال (metohexal) یکی از داروهایی است که شاید برای بیماران قلبی آشنا باشد. در ادامه قصد داریم درباره این دارو اطلاعات بیشتری ارائه کنیم.

قرص متوهگزال چیست؟

متوهگزال (metohexal) یکی از داروهای پرمصرف بوده که برای اولین بار در سال 1969 ساخته شد. از این دارو به منظور پیشگیری از حمله قلبی و درمان بعضی از بیماری های قلبی مثل آنژین (درد قفسه سینه) و تپش قلب استفاده می شود. از این دارو در مواردی هم برای کنترل کردن فشاری خون و بعلاوه پیشگیری از سردردهای ناشی از میگرن هم استفاده می شود. توجه داشته باشید که این دارو، فشار خون بالا را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می کند؛ بنابراین مصرف آن ممکن است تا خاتمه عمر ضروری باشد.

شیشه شیر چیکو با سر طبیعی سیلیکونی (تخفیف ویژه)

کیدز 24

خرید آنلاین

خرید بازی مجذوب نماینده اوستا بنا (طبیعی و قابل شستشو)

کیدز 24

خرید آنلاین

پستانک ارتودنسی شفاف سایز 1 وی کر

کیدز 24

خرید آنلاین

غذای کودک حریره بادام ماجان - 135 گرم

کیدز 24

خرید آنلاین

این دارو به صورت خوراکی قرص و آمپول درون وریدی ارائه شده و در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی، به نام مهمترین داروی مورد احتیاج در سیستم بهداشت اولیه قرار گرفته است.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر Metoprolol
موارد مصرف مسائل قلبی

کنترل فشار خون

تپش قلب

سردرد های میگرنی

عوارض افسردگی یا گیجی، خواب آلودگی، خستگی، سردرد، بی خوابی، کابوس شبانه، یبوست، اسهال، نفخ شکم، تهوع
تداخل دارویی داروهای ضد هیپرتانسیون، دیورتیک ها، باربیتورات ها، بنزودیاسپین ها، داروهای قلبی و فشار خون

اندازه و نحوه مصرف قرص متوهگزال

اندازه دقیق مصرف این دارو باید به وسیله پزشک معین شود. اندازه مصرف آن معمولا دو بار در روز است و بهتر است این دارو در زمان های یکسان مصرف شود. در درمان آنژین صدری و به نام کاهنده فشار خون، ابتدا 100 میلی گرم یک بار در روز در یک نوبت (زیادی فشار خون) یا چند نوبت (آنژین یا زیادی فشار خون) مصرف می شود.

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید

  1. بهتر است قرص متوهگزال را با غذا مصرف کنید. این کار باعث جذب بیشتر آن می شود.
  2. در صورتیکه به مسائلی مثل آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه یا سایر اختلالات تنفسی، دیابت، بیماری های کبدی، نارسایی قلبی، مسائل گردش خون و یا اختلالات تیروئیدی مبتلا هستید قبل از اینکه داروی متوهگزال را مصرف کنید موارد را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.
  3. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. اگر در دوران شیردهی از این دارو مصرف می کنید، احتمال آسیب رسیدن به کودک وجود دارد. بنابراین بهتر است حتما تحت نظر پزشک باشید.
  5. دارو را نباید شب دیر وقت مصرف کرد، زیرا سبب بی خوابی می شود.
  6. از قطع یکباره دارو پرهیز کنید. متوهگزال باید به صورت تدریجی و در مدت 1 تا 2 هفته قطع شود.
  7. این دارو در بیماران سالخوره باید با احتیاط مصرف شود.
  8. اگر رانندگی می کنید و یا کارهایی انجام می دهید که به هوشیاری احتیاج دارد، مراقب باشید. چرا که ممکن است با مصرف این دارو کمی در حواستان اختلال ایجاد شود.
  9. اگر بعد از مصرف دارو نشانه های آلرژیکی همانند کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو داشتید، به پزشک و یا اورژانس اطلاع دهید.
  10. دارو را طبق دستور پزشک مصرف نموده و از افزایش اندازه مصرف آن به صورت خودسرانه جدا خودداری کنید.
  11. اگر از این دارو استفاده می کنید، بهتر است فشار خون خود را به طور منظم اندازه بگیرید.
  12. هیچ یک از نوبت های مصرف این دارو نباید فراموش شود.
  13. مصرف دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.
  14. در صورتی که یک نوبت دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود مگر اینکه نزدیک به مصرف نوبت بعدی باشید. هرگز برای جبران نوبت از دست رفته اندازه دارو را دو برابر نکنید.

توصیه ها و اقدامات پرستاری

  • اندازه مصرف انسولین و داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون، هنگام مصرف همزمان با این دارو باید تنظیم شود تا از کاهش بیش از حد قند خون جلوگیری شود.
  • در بیماران مبتلا به دیابت، با مصرف این دارو علائم کمی قند خون ممکن است پنهان شود.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم در صورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله خبرنگاران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 62449

به "قرص متوهگزال چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص متوهگزال چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید