سونوگرافی سه بعدی چیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سونوگرافی را می توان فرایند ای معرفی کرد که طی ان تصاویری از بافت های مختلف و همچنین ارگان ها و اندام های داخلی بدن فرد به وسیله امواج صوتی فراهم می آورد. گفتنی است که تصاویر حاصل بعد از فرایند شکل گیری و تکامل به دستگاه مربوطه ارسال شده و در نهایت با پردازشی که بر روی ان به وسیله دستگاه انجام می گردد ، تصویر مورد نظر قابل مشاهده می گردد.

سونوگرافی سه بعدی چیست؟

در حال حاضر سونوگرافی معمولی یا دو بعدی که تصاویر سیاه و سفید را در اختیار پزشک قرار می دهد، یک روش بی خطر تصویربرداری در دوران بارداری است، البته مادران باردار نباید درخصوص انجام چنین سونوگرافی هایی هم اصرار بی مورد داشته باشند و باید طبق تشخیص پزشک انجام گردد. با وجود این به علت بازاری که سونوگرافی در دوره بارداری زنان ایجاد نموده است هر روز دستگاه های جدیدی با نام های مختلف مانند سونوگرافی 3 بعدی، 4 بعدی، داپلر، سونوگرافی واژینال و انواع دیگر وارد بازار می گردد که اغلب اطلاع رسانی درستی درباره کارکرد و عوارض آنها وجود ندارد.

سونوگرافی سه بعدی چیست؟

در سونوگرافی سه بعدی امواج صوتی با زوایای مختلف به بدن جنین تابانده می گردد و انعکاس این امواج با یاری نرم افزارهای پیشرفته کامپیوتری تغییر داده می گردد. اسکن اندام می تواند به شکل دستی و از سوی سونوگرافیست یا با دستگاه های جدیدتر، توسط پروپ دستگاه صورت گیرد و تصویر سه بعدی ارائه دهد.

سونوگرافی سه بعدی چگونه انجام می گردد؟

در ابتدای امر توصیه می گردد سونوگرافی توسط رادیولوژیست مجرب و آموزش دیده انجام گیرد. فرایند انجام این سونوگرافی با سونوگرافی معمولی هیچ تفاوتی ندارد. برخلاف سونوگرافی های معمولی، احتیاجی به پرکردن مثانه قبل از انجام سونوگرافی 3 بعدی وجود ندارد. نتایج برخی از مطالعات نشان داده که اگر نیم ساعت قبل از انجام سونوگرافی 3 بعدی یک لیوان آبمیوه طبیعی نوشیده گردد، جنین در طول سونوگرافی هوشیارتر خواهد بود. براساس نگرش موجود در مراکز تصویر برداری مدت زمان انجام این سونوگرافی باید کمتر از یک ساعت باشد.

مزایای سونوگرافی سه بعدی چسیت؟

استفاده از این تکنولوژی در آنالیز ناهنجاریهای جنین اهمیت دارد.

  • در گذشته در تشخیص ناهنجاری جنینی از روش آمینوسنتز (کشیدن آب اطراف جنین) استفاده می شد که امکان آسیب به جنین وجود داشت، اما امروزه با یاری این نوع سونوگرافی می توان بدون بروز هیچ گونه خطری برای جنین تا 99 درصد به تشخیص صحیح دست یافت.
  • با توجه به نتایج این سونوگرافی پزشکان می توانند به تصمیم گیری بهتری در مورد ادامه بارداری یا انتها دادن به آن دست یابند.
  • همچنین آنالیز نتایج اعمال جراحی داخل رحمی، از دیگر کاربردهای سونوگرافی سه بعدی است.
  • برای آنالیز بهتر اختلالات آناتومیک جنین (هر گونه تغییر در اندام درونی و اندام بیرونی مشخص است).
  • اسپاینا بیفیدا (نقایص ستون فقرات و نخاع جنین)
  • همچنین در آینده می توان از این روش برای مشخص اختلالات عصبی جنین و احتمال وجود فلج مغزی استفاده کرد.

نکته مهم: این سونوگرافی بایستی در شرایط خاص انجام گردد و همه زنان باردار احتیاج به انجام این سونوگرافی ندارند.

بهترین زمان برای سونوگرافی سه بعدی چه زمانی است؟

سونوگرافی سه بعدی معمولا با توجه به حساسیت جنین در 3 ماهه اول و به دلیل کم شدن مایع آمنیوتیک در 3 ماهه آخر نباید انجام گردد و 3 ماهه دوم بهترین زمان است. در برخی مراکز برای ایجاد تصاویر بهتر توصیه می گردد مراجعه بیماران بین هفته 26 و 28 باشد ولی در برخی از موارد برای تشخیص ناراحتی های مادرزادی جنین از قبیل لب شکری ، شکاف کام (کام شکری) و… سونوگرافی سه بعدی در بارداری، بین هفته 24 تا 32 حاملگی انجام می گردد.

معایب سونوگرافی سه بعدی

  • مشاهده جنین قبل از 17 هفته می تواند سبب اضطراب ناشی از شکل عجیب و احساس غیرواقعی بودن جنین در مادر گردد. بزرگترین خطر بالقوه سونوگرافی 3 بعدی برای مادر باردار احساس کاذب عدم احتیاج به سایر مراقبت هاست.

  • خطر این امواج به مدت زمان تابش امواج، شدت آن ها و بسامد امواج بستگی دارد.

  • نقص دستگاه سونوگرافی 3 بعدی به مایع آمونیاکی دور جنین آسیب می زند.

  • برای دریافت تصویر مناسب حداکثر انرژی را به داخل بدن می فرستند و چنانچه prob این دستگاه به میزان کافی روی شکم مادر باردار نگه داشته گردد، از نظر تئوری حتی می تواند کیسه آب اطراف جنین را به جوش بیاورد.

  • سونوگرافی 3 بعدی به دلیل اینکه بر یک نقطه به مدت طولانی انرژی وارد می نماید گاهی می تواند موجب سوختگی هایی در بافت نرم جنین گردد.

  • در سونوگرافی 3 بعدی امواج به صورت prod (برانگیخته) وارد دستگاه می گردد و دستگاه این امواج را به تصویر تبدیل می نماید. اگر فردی که سونوگرافی 3 بعدی انجام می دهد مهارت کافی نداشته باشد پیرود بر روی یک نقطه از شکم قرار گرفته می گردد و امواج به صورت صوت در یک نقطه جمع می گردد و گرمایی که از این امواج صوتی وارد می گردد می تواند خطراتی ایجاد کند.

  • در بیشتر موارد روش سونوگرافی 3 بعدی غیر لازم است و ضمن اتلاف وقت، هزینه اقتصادی فراوانی را به بیماران تحمیل می نماید.

هزینه سونوگرافی سه بعدی چقدر است؟

هزینه انجام سونوگرافی سه بعدی در سال 1397 چیزی در حدود 300 هزار تومان بوده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: setare.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56763

به "سونوگرافی سه بعدی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونوگرافی سه بعدی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید