زبان تهدید آمیز امریکا علیه دولت عراق

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزارت خارجه امریکا در پیامی مقامات عراق را تهدید کرد و به آنها هشدار داد در صورتی که حملات موشکی به منطقه سبز بغداد را تحت کنترل خود در نیاورند، سفارت خود در این شهر را تخلیه نموده و حضور خود را به کنسولگری منطقه کردنشین اربیل محدود خواهد نمود.

زبان تهدید آمیز امریکا علیه دولت عراق

به گزارش واشنگتن پست، این پیغام تهدید آمیز که در تماس تلفنی چند روز قبل مایک پمپئو به برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر اعلام شد، آنقدر برای مقامات این کشور عربی شوکه کننده بود که احمد ملاطلال، سخنگوی دفتر نخست وزیر گفت: امیدواریم دولت امریکا در این تصمیم تجدیدنظر کند.

این حملات از سوی گروه های قانونی نیست و بدون شک تعطیلی سفارت پیغام مثبتی از سوی امریکا برای آنها نخواهد داشت. یک منبع دیپلماتیک مطلع در عراق هم گفت: هنوز اینکه چرا کاخ سفید این تصمیم را گرفته یا می خواهد آن را عملی کند معین نیست اما این فرآیند در کمتر از 90 روز تکمیل نخواهد شد و این یعنی واشنگتن فرصت تغییر نظرش را محفوظ نگه داشته است.

براساس آنچه منابع عراقی اعلام نموده اند دولت امریکا تنها شرط ماندن در بغداد را واکنش قاطع دولت در قبال شبه نظامیان معین نموده است. گرچه سخنگوی وزارت خارجه عراق از بیان جزئیات بیشتر تماس پمپئو خودداری نموده است اما تنها دلیل این اتفاق حملات موشکی عنوان شده که به ادعای امریکایی اخیراً یک تبعه این کشور، یک انگلیسی و شماری از نیروهای امنیتی عراق را به کشتن داده است.

به باور تحلیلگران فارغ از ویژگی های منحصر به فرد سفارت امریکا در بغداد، علت اینکه امریکا حاضر به ترک بزرگترین پایگاه دیپلماتیک خود در منطقه گردد، درهاله ای از ابهام قرار گرفته است. از طرفی الکاظمی معتقد است خروج کامل امریکا از عراق، راه نفوذ داعش را باز نموده و ثبات کشورش را به مخاطره خواهد انداخت. از همین رو زمزمه هایی درباره شروع رایزنی های پشت پرده او با شرکای اروپایی اش برای میانجیگری شنیده می گردد. این در شرایطی است که مقامات سه کشور اروپایی مستقر در بغداد اعلام نموده اند حتی پس از خروج امریکا، سفارتخانه های خود را در بغداد دایر نگه می دارند.

امریکا در حالی از حدود یک ماه قبل خروج تدریجی نیروهایش از عراق را شروع نموده و شمار نیروهایش را به 3 هزار نفر رسانده است که پنتاگون درباره بازگشت داعش هشدار داده است. اما گرچه مقامات امریکایی حضور نظامیان در عراق را برای مبارزه با داعش لازم می دانند ولی این تنها یک روی سکه است و روی دیگر آن راهنمایی عملیات در سوریه است. در حال حاضر امریکا تنها هزار نیرو در سوریه دارد و پایگاه عراق به عنوان پشتیبان به شمار می رود.

به نوشته وال استریت ژورنال، متیو توئلر، سفیر امریکا در عراق در ملاقات با فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور، با اعلام اینکه تعطیلی سفارت دستور مستقیم دونالد ترامپ بوده است، گفت: اجرای این دستور دو کشور را به مرحله جدیدی از روابط وارد خواهد نمود. به عبارت دیگر مقامات امریکایی که حمله به مواضع گروه هایی را که حملات موشکی علیه سفارت امریکا ترتیب داده اند از تبعات تخلیه سفارت خود می دانند، با پیغام های پی در پی خود برای رعب انگیز کردن این تصمیم، تصویری خصمانه از عراق پس از خروج امریکا را پیش چشم مقامات این کشور ساخته اند.

ناامیدی امریکا از الکاظمی

الکاظمی که در طول 5 ماهه نخست وزیری اش در عراق سعی در برقراری روابط خارجی متعادل با هم پیمانان خارجی داشته، ماه گذشته میهمان ترامپ در کاخ سفید بود. این چراغ سبزها با توجه به سابقه کاری او در وزرات اطلاعات، تا حدودی امریکا را امیدوار ساخته بود، عراق جدید تبدیل به متحدی مستحکم تر برای امریکا گردد. این شرایط حتی سبب شد امریکا برای تأمین منابع نفتی و گازی عراق از کشورهای همسایه، با وجود تحریم ها، ابتدا هر 120 روز یک بار و بعدها هر 60 روز یک بار اجازه معاملات نفتی با ایران را به این کشور بدهد. اما به نظر می رسد شرایط آنطور که امریکایی ها می خواستند پیش نرفته و دولت ترامپ ناامید از آقای نخست وزیر، از شدت دریافت حملات به مواضع خود در بغداد به ستوه آمده است. با این حال مقامات سابق امریکا این تصمیم را به سود کشورشان نمی دانند: این تصمیم امریکا به سود قدرت های شیعی منطقه ای خواهد بود چرا که امریکا با خروج از خاک عراق بزرگترین هدف استراتژیک آنها را محقق نموده است.

فرصتی برای روسیه

بعضی کارشناسان با اشاره به مشکلاتی که امریکا پس از بستن کنسولگری بصره، دو سال قبل با آن روبه رو شد، معتقدند با توجه به از دست رفتن یکی از پایگاه های مهم منطقه ای، دود این تصمیم ترامپ بیش از عراق به چشم خود امریکایی ها خواهد رفت. به گزارش تی ار تی ورلد، این شرایط فرصتی طلایی برای روسیه خواهد بود چرا که کرملین با یاری های اقتصادی و برقراری روابط در بخش انرژی، فضا را برای گسترش تفکر ضد امریکایی و خاتمه هژمونی این کشور در منطقه تقویت خواهد نمود. این کشور در سوریه نیز با یاری هم پیمانان منطقه ای، دولت این کشور را نجات داد و موضع محکمی برای خود ایجاد کرد. بنابراین در حالی که به ظاهر قرارداد انرژی روسیه، هدفی تجاری را دنبال می نماید اما در اصل اهداف سیاست خارجی دولت پوتین مدنظر قرار گرفته است.

برش

با بزرگترین سفارت امریکا در دنیا آشنا شوید

سفارتخانه امریکا در بغداد که در چند روز اخیر اهرم فشار امریکا برای مداخله جویی هایش در عراق شده است، یکی از بزرگترین و مجهزترین مراکز دیپلماتیک امریکا در دنیا به شمار می رود. این سفارتخانه که با مساحت 104 هکتاری بزرگترین سفارتخانه دنیا به شمار می رود، 5 و 10برابر بزرگتر از سفارتخانه های امریکا در ایروان و پکن (که به ترتیب دومین و سومین سفارتخانه بزرگ این کشور در دنیا هستند) است. این مرکز دیپلماتیک بزرگ از 17 سال قبل بزرگترین پایگاه امریکا در منطقه بوده که حدود هزار کارمند ثابت و بیش از سه هزار گمارده شامل نیروهای امنیتی دارد و در کل تعداد کارمندان این مرکز دیپلماتیک به 16 هزار نفر می رسد. هزینه ساخت این سفارتخانه که متشکل از 21 ساختمان است، 750 میلیون دلار برآورد شده بود. این سفارتخانه به غیر از ساختمان هایی که کارهای معمول سفارتخانه ها را در هر گوشه ای از دنیا انجام می دهند، دارای ساختمان هایی با کاربری های تفریحی همچونف سالن تئاتر، رستوران، مرکز خرید، استخر، سالن بدنسازی و زمین های فوتبال و بسکتبال است. این سفارتخانه طوری طراحی شده که از آب و برق بغداد که اختلال فراوانی در آن مشاهده می گردد، بی احتیاج است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41211

به "زبان تهدید آمیز امریکا علیه دولت عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان تهدید آمیز امریکا علیه دولت عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید