بلوغ عاطفی یعنی چه؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، شما از نظر عاطفی به بلوغ رسیده اید یا خیر؟ آیا می دانید بلوغ عاطفی موجب بهبود روابط و پیشبرد اهدافتان در زندگی می گردد؟ بلوغ عاطفی در واقع به معنای کنترل عواطف است. البته بلوغ عاطفی به این معنا نیست که ما عواطف خود را پنهان و یا سرکوب کنیم. ما می توانیم با روش های تمدد اعصاب مانند شل کردن عضلات، یوگا و روش های دیگری از این قبیل شدت آن را کم کنیم.

بلوغ عاطفی یعنی چه؟

بلوغ عاطفی یعنی چه؟

شما از نظر عاطفی به بلوغ رسیده اید یا خیر؟ آیا می دانید بلوغ عاطفی موجب بهبود روابط و پیشبرد اهدافتان در زندگی می گردد؟ بلوغ عاطفی در واقع به معنای کنترل عواطف است. البته بلوغ عاطفی به این معنا نیست که ما عواطف خود را پنهان و یا سرکوب کنیم. ما می توانیم با روش های تمدد اعصاب مانند شل کردن عضلات، یوگا و روش های دیگری از این قبیل شدت آن را کم کنیم.

به طور کلی افکار ما همراه با محیط، عواطف مان را به وجود می آورند. اما خوشبختانه ما با آگاهی از افکار و عقاید منفی و نادرست خود می توانیم افکارمان را کنترل کنیم. روان شناسان بلوغ روانی را توانایی افراد برای پذیرش اشخاص و مسایل به همان شکلی که هستند، تعریف می نمایند. اگر شما افکار نادرست و منفی را با افکار درست، مثبت و سازگار جایگزین کنید، توانایی کنترل عواطف در شما به طرز چشمگیری افزایش می یابد و این مساله موجب می گردد روابط شما هم بهبود یابد و احساس شاد بودن کنید و خود را بیشتر دوست داشته باشید و بیشتر به اهدافتان برسید.

5 تفاوت بین بالغان و نابالغان عاطفی

1 محبت کردن:

اشخاصی که بلوغ عاطفی آنها از رشد بازمانده بیشتر نیازمند محبت و توجه هستند، اما نشانه های ضعف خود را پنهان می نمایند و در نشان دادن عواطف خود دچار مشکل می شوند. افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند محبت خود را ابراز می نمایند، احساس امنیت را در خود پرورش داده و تقویت می نمایند، می توانند محبت خود را نشان دهند و محبت دیگران را هم بپذیرند.

2 عواطف:

افراد نابالغ از نظر عاطفی انتقادپذیر نیستند. حسود هستند، کسی را نمی بخشند، خلق وخوی آنها ثابت نیست و کج خلق هستند. اما افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند از عاطفه به اسم منبع انرژی استفاده می نمایند. وقتی هم ناامید می شوند، اهدافشان را تعیین می نمایند و در پی راه چاره می گردند.

3 بازخورد:

درس نگرفتن از تجربیات از جمله خصوصیات افرادی است که از نظر عاطفی نابالغ هستند. آنها معتقدند که تجربیات خوب و بد به شانس بستگی دارد و کمتر مسوولیت شخصی کاری را بر عهده می گیرند. اما افرادی که از نظر عاطفی به بلوغ رسیده اند معتقدند تجربیات زندگی به انسان درس می دهد. آنها مسوولیت اعمالشان را پذیرفته و از بازخورد آن پند می گیرند. در پی فرصت ها می گردند و ادامه می دهند.

4 استرس:

فرار از واقعیت، بدبینی، عصبانیت و اضطراب و حمله به اشخاص دیگر هنگامی که ناامید می شوند از جمله تعیینات گروه نابالغ از نظر عاطفی است. در عوض اشخاصی که به بلوغ عاطفی رسیده اند به توانایی خود برای برنامه ریزی و آنچه می خواهند به دست بیاورند، اعتماد دارند.

5 وابستگی:

اشخاصی که از نظر عاطفی نابالغ هستند، وابسته بوده، به آسانی تحت تاثیر قرار می گیرند، تردید دارند و بدون فکر عمل می نمایند و مسوولیت عیوب خود را بر عهده نمی گیرند. اما افراد بالغ از نظر عاطفی مستقل هستند، کار گروهی، مدیریت و همکاری را دوست دارند. احساس همدلی و مهربانی می نمایند. دوست، همسر و پدر و مادر خوبی هستند.

3 قدم به سمت بلوغ عاطفی

از آنجایی که بلوغ عاطفی تاثیر به سزایی در بهبود روابط و پیشبرد اهداف شخصی دارد، شما می توانید با به کار بردن نکات ذیل بلوغ عاطفی خود را بهبود بخشید:

1 خود را درک کنید و بپذیرید:

از اشخاص مهم بخواهید در خصوص رفتار شما بازخورد ارایه دهند.خود را همان گونه که آنها شما را می بینند، ببینید. واقعیت ها را بپذیرید و با آن کنار بیایید.

2 خودخواه نباشید:

اجتناب از خودخواهی را تمرین کنید و ببینید دیگران چه عکس العملی نشان می دهند. رفتار دیگران را در مقابل خودتان با زمانی که خودخواه نبودید مقایسه کنید. شما کدام رفتار را ترجیح می دهید. راه چاره های برنده- برنده را برای رویارویی با دیگران پیدا کنید. از کوشش برای تسلط بر دیگران اجتناب کنید.

3 روابط اجتماعی خود را ارزیابی کنید:

دوستان خود را ارزیابی کنید. به موقعیت هایی که برترین و بدترین شرایط را برای شما پدید می آورد، توجه کنید. خود را در معرض افراد و موقعیت هایی قرار دهید که برترین نتایج را برای شما به ارمغان می آورند. از تفکرات جادویی پرهیز کنید! تفکر جادویی اعتقاد به این مساله است که هرچیزی بدون ذره ای کوشش شما اتفاق می افتد. این یک فرایند فکری طبیعی در بچه هااست اما در بزرگسالان این یک فرایند فکری متناقض است.

زندگی نه سیاه است و نه سفید بلکه خاکستری است. هیچ چیز در این جهان کامل نیست. ما هم کامل نیستیم. پس بهتر است مسوولیت اشتباهات خود را بپذیریم و برای بهتر شدن اقدام کنیم و از به کار بردن کلمات همواره و هرگز هم اجتناب کنیم.

منبع:www.salamat.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 64253

به "بلوغ عاطفی یعنی چه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلوغ عاطفی یعنی چه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید